Tilbage

Historie

Året er 1966, julehandlen i Skjerns boghandel skaber vild forvirring. Handlende som går forbi boghandlen undrer sig over at det ene udstillingsvindue, er totalt ryddet. Imens sidder 5 nervøse drenge med deres instrumenter i bag-butikken. De venter på et signal fra ejeren af boghandlen. Endelig kommer han, og de lister ud i det tomme vindue med deres udstyr. 5 minutter senere kan mennesker uden for forretningen høre de første toner. Hurtig stimler folk sammen foran det lille vindue, ja faktisk skaber bandet et mindre trafikkaos. Succesen er i hus, og de fem drenge i THOSE GNAGS kan være tilfredse. Rygtet om bandets succes spredes hurtigt, og snart har de fået gigs i flere ungdomsklubber. Også her mødes deres beatmusik med jubel. Storbroderen til Peter AG, Jens G. Nielsen solgte sin hest Palle så han kunne købe et nyt trommesæt. Alt dette var starten på noget der senere skulle vise sig at blive til et af danmarks førende bands.

Historien fra boghandlen stammer fra 1966, men det GNAGS vi kender idag startede først i 1968 og havde kun fire medlemmer. I 1968 skulle der afholdes DM i beatmusik, og de fire drenge fra Skjern og Tarm Peter A.G. Nielsen, Sven Fenger, Jacob Riis-Olsen og Jens G. Nielsen drog mod Holstebro, hvor slaget skulle finde sted.

Sammen med de fire fulgte tre busser fyldt med loyale fans. Disse mennesker havde Gnags lokket med ved at kalde turen for "Magical Mystery Tour" og tilmed uddele gratis busbilletter til Holstebro.

"Magical Mystery Tour" skulle vise sig at blive et meget rammende navn for udflugten. Mystisk var det, for Gnags blev slet ikke placeret, selvom de tre busfulde mennesker de havde med hjemmefra, alle havde stemt på Gnags som vinder af DM. Efter lidt ringeri fik Gnags` manager sat tingene på plads, og Gnags kom således videre til finalen om danmarksmesterskabet i beatmusik det herrens år 1968. Denne foregik i det der dengang hed Box 72 i Århus, og her delte Gnags førstepladsen med et lokalt Århusiansk orkester. Dette banede vejen for indspilningen af den første single:"Eyes And Ears" og "I Cant Talk About It Now".

60'erne

I vinteren 1969/70 gik Sven Fenger ud af gruppen, men GNAGS fortsatte som en trio med Peter på bas og sang, Jacob på guitar og fløjte og Jens på trommer. Der kom flere og flere live jobs og GNAGS begyndte at nærme sig et dansksproget udtryk under indflydelse af tidens danske beat, ikke mindst Alrune Rod. Sommeren 1970 spillede GNAGS i Thy-lejren og var på en længere tur til Holland med en del jobs i Amsterdam, der den sommer var Europas hotte hovedstad med 1000-vis af unge mennesker fra hele verden. GNAGS medvirker også i filmen om Thy-lejren: "Skæve dage i Thy" (1971).

I 1971 etablerede GNAGS ved hjælp af et banklån et kollektiv i Haraldsgade i Århus -bydelen Viby. Samtidig indtrådte Ivan "Oehlenschaeg" Sørensen, keyboards, i gruppen og flyttede ind, efter at resten af GNAGS havde lovet hans forældre, at man nok skulle holde den 16-årige til ilden med lektielæsningen!

På egen regning og risiko indspillede GNAGS debutalbummet "På Vej". Pladeproducenten, det tidligere pigtrådsidol, Johnny Reimar købte produktet og lancerede det, med rimelig succes. I 1974 suppleredes gruppen af Per Chr. Frost, guitar, fra Århus bandet Viola. Forholdet til Reimar var anspændt, GNAGS ville selv, og gik - igen - i studiet på forventet efterbevilling. Der var imidlertid ikke kø af aftagere til de nye sange og med pladen "Del af en ring" startede GNAGS pladeselskabet Genlyd Grammofon. Albummet blev straks et hit i såkaldt progressive kredse med sange som "Kom/Sammen/Sang". Musikken var indspillet i Rosenberg-studiet af Freddy Hansson.

Året efter i 1975 udvidede GNAGS med indspilningsstudiet Feedback Recording, som dannede rammen om tilblivelsen af det tredje GNAGS album "Det Er Det" Blandt gæsterne på pladen var Ole Kühl, saxofon, som i en periode spillede mere eller mindre fast med bandet ved de mange koncerter, der langsomt men sikkert opbyggede GNAGS ry. Pladen rummer senere GNAGS-klassikere som "Ulvetid" og "Jeg Ka´ Ikke Bygge Dit Paradis"

I et par år var Per Chr. Frost ude af bandet, og han blev afløst af Ole Poulsen, tidligere Alrune Rod. Ole Poulsen medvirker på 1977 albummet "La´ Det Gro", sammen med bl.a. Shit & Chanel sangerinderne Lis Sørensen og Anne Linnet. I februar 1977 var Per Chr. Frost tilbage i GNAGS og deltog i en stor forårsturne det år. Samme sommer spillede GNAGS endnu engang ved Roskilde Festivalen og er med liveoptagelser derfra med i filmen "Kloden Rokker". Samtidig blev Henning Stærk nyt medlem af bandet, som ønskede sig en rytmisk tandem med de muligheder, de havde hørt på plader med Grateful Dead og Allman Brothers. Resultatet blev et rytmisk løft og albummet "Er Du Hjemme I Aften" blev et kommercielt gennembrud i 1978 med sange som titelnummeret og "Under Bøgen", som snart skulle blive en evergreen. Også numre som "Fra En Fremmed Planet" og "Du Skriver Og Spør", var numre der i lang tid fremover dannede rygraden i bandets live-repertoire.I september 1979 udsendtes efterfølgeren "Burhøns". For første gang lykkedes det, ifølge anmelderne, for GNAGS at fastholde koncertvitaliteten på vinyl.

Den nye tid og den nye lyd blev videreudviklet på "Intercity" fra 1980. Herfra kommer bl.a. "Rytmehans" i den første udgave, og den selvbiografiske on-the-road sang "Rockband På Landevejen". GNAGS tog sangene fra pladen med på turne´ til Vesttyskland og Holland for derefter i efteråret 80 at indtage Danmark. Turen blev forlænget efter nytår. I slutningen af 1981 blev Henning Stærk erstattet af den da 19 årige Mads Michelsen.

Samme efterår havde den erfarne raggae-producer Karl Pitterson, som bl.a. havde været lydtekniker på Bob Marley albummet Kaya, været gæst i Feedback-studiet med gruppen Steel Pulse. Umiddelbart efter årsskiftet 1881/82 fornyede GNAGS bekendtskabet med Karl Pitterson. Han producerede "Safari", en plade der nok engang flyttede GNAGS. Sommeren 1982 fangede DR-TV i en direkte transmission GNAGS på årets Roskilde Festival, en af karrierens store koncerter. GNAGS fejrede julen det år med singlen "Gnags´ Julesang", som blev vist i TV til en tegnefilm af Peder Bundgaard. I januar-februar 1983 arbejdede GNAGS i studiet med en ny producer, nemlig amerikaneren Jack Nuber. I april udkom albummet "X" med numre som "Fodgænger", "Fuldmånen Lyser" og "Slingrer Ned Ad Vestergade". Efter "X" Drog GNAGS på turne´, det såkaldte Krydstogt, med en af de hidtil største hjemlige produktioner.

Fra november 83 var Nuber og GNAGS igen i studiet. Det resulterede i albummet "Den Blå Hund", der inden årets udgang havde solgt i mere end 100.000 eksemplarer, ikke mindst på grund af sange som "Går Med Hunden Gennem Byen" og "Vilde Kaniner" Efter "Den Blå Hund" kom "En Underlig Fisk" i 1985 - den tredje co-produktion med Jack Nuber på lige så mange år - og GNAGS satte nye tilstrømningsrekorder ved de mange koncerter. På "En Underlig Fisk" finder man bl.a. mere personligt reflekterende sange som f.eks. "Kærester". Efter efterårsturneen med "En Underlig Fisk" drog GNAGS i december 1985 til Indien for at give 10 koncerter.

Samarbejdet med Karl Pitterson blev genoptaget i foråret 1986, hvor han producerede en del af albummet "Plads Til Begejstring", en plade der som gennemgående tema har tolerance og frygten for de fremmede. 6. Og 7. Juni deltog GNAGS i Rock mod Apartheid koncerterne på Femøren på Amager. Og sangen "Danmark" blev sommerens landeplage med omkvædet "lige meget hvem du er, lige meget hvor du er, så velkommen her…"

Sommeren 1987 var GNAGS efter nogle års pause igen på Roskilde Festivalen, og samme efterår udsendtes "Har De Puttet Noget I Kaffen" med de hidtil mest private og personlige tekster af Peter AG og sange som "Den Dejligste Morgen". I marts 1988 turnerede GNAGS på Cuba og i Nicaragua, hvor man senere aktivt støttede etableringen af et kulturhus i hovedstaden Managua. I maj samme år fulgte gruppen temaet fra "Plads Til Begejstring" op, da man i samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd udsendte singlen "Rejsegrammofonen/Lisom Bobler" som led i en kampagne mod fremmedhad under mottoet: "En fremmed er en ven, du ikke har mødt". Sommeren 1988 brugte GNAGS bl.a. på Muskelsvindsfondens Grønne Koncerter. Over 100.000 så gruppen ved afslutningskoncerten i Valbyparken i København den 17.juli.

Turen til de varme lande havde givet ny inspiration, og i januar 1989 var GNAGS igen i Feedback-studiet. I september udkom "Mr. Swing King" med sange som titelnummeret og "Når Jeg Bliver Gammel", og med flere numre med latinamerikansk farvede blæserarrangementer. Anmelderne kaldte pladen "et smukt con amore værk". Og GNAGS fik en Grammy for årets bedste album. Efter endnu en udsolgt hal-turne´ gav GNAGS i foråret 1990 koncerter i Kenya, Zimbabwe og Mozambique.

I sommeren 1990 solgte GNAGS - sammen med de senere tilkomne medejere Jesper Bay og Thomas Helmig - pladeselsskabet Genlyd til det tyske multinationale koncern Bertelsmann, hvis pladeselskab BMG har udgivet alle GNAGS pladerne indtil år 2000.. Den første plade på det "nye" pladeselskab blev "Lygtemandens Sang". Pladen blev en ny salgssucces.

Livekoncerten fra Midtfyns Festivalen den 4/7 1992 blev i september samme år mixet af John Hudson i Mayfair studierne i London, og samme år udsendt som GNAGS´ 2. liveplade: "GNAGS-live vol 2" med alle de kendte sange i forrygende liveudgaver bl.a. Rytmehans.

I foråret 1994 udkom "Øjne På Stilke" med bl.a. numrene "Boller I Cairo" og "Mr. Lumumba". Indspillet med den engelske producer George Shilling.

I februar 1996 udkom "Gösta Hammerfedt". Den blev samme forår og sommer fulgt op af en succesturne med en lang række koncerter, med bl.a. optræden på Muskelsvindsfondens Grøn Koncertturne og en koncert på plænen i Tivoli i København.

Den 24 februar 1999 udkom Gnags Greatest - Den dejligste plade i 100 år. En opsamlingsplade med mange af de gode hits som Gnags har lavet gennem årene. På pladen er der også et remix af Rytmehans. Kort efter udgivelsen af "Gnags - Greatest" var Peter AG gæst i Jubii chat, og der kom mange spørgsmål fra fansene.

I løbet af efteråret 1999 og vinteren 1999/2000 var Gnags i studiet igen for at lave et nyt album, som de gav navnet "Ridser, Revner og Buler". Pladen blev sendt på gaden den 6 april år 2000 på pladeselskabet RecArt. I forbindelse med det ny album er Gnags på endnu en turné rundt i Danmark. Det blev til over 30 koncerter sommeren over.
Jens G. Nielsen - som var med i bandet fra starten, har efter 30 år i bandet, valgt at stoppe som aktiv musiker.Per Chr. Frost som var med i bandet fra 1974 - forlod bandet i 1996.
Men på turnéen 2000 bestod Gnags Live af yderligere 6 musikere nemlig: Mika Wandborg på guitar, Bastian Sjelberg på bas, Jens Jones spiller percussion, Niels Mathiasen på saxofon, Anne Seier Hansen og Ida Corr på kor.

"Skønhedspletter" - Det er titlen på Gnags' 23. album der udkom den 25. marts 2002. Produceret af Jan Sivertsen og GNAGS og udgivet på det århusianske pladeselskab RecArt Music.
"Kærligheden er helt speciel. Kræver ikke noget til gengæld " synger Karen Busck og Thomas Helmig på kor på albummets 1. single "Som vinden blæser". Det er osse på dette album vi påny hører fra de vilde kaniner i sangen "Selvopfyldte profetier".
2002 var året for fornyelse og foryngelse. Bastian Sjelberg på bas og Mika Vandborg på guitarer er blevet faste medlemmer af GNAGS.