Tilbage

Skønhedspletter

Klik på coveret for at se det i stor størrelse (3:29) Moonlight Txt  Lyd   
(3:37) Udbrændt fakkel i en rendesten Txt     
(3:47) Solskin i februar Txt     
(3:50) Som vinden blæser Txt  Lyd   
(3:42) Mesterfotografen Txt     
(3:15) Sådan en helt almindelig dag Txt     
Udgivelse: (3:26) Ulykkesfugle Txt     
CD - 2002 (RecArt)
(2:34) Bare det årlige check Txt     
5389182
(3:07) Kys mig Txt     
(3:37) Selvopfyldte Profetier Txt  Lyd   
  (2:51) Gyngernes sang Txt     
  (3:01) Svanedun i sneen Txt     
  (4:25) Stjernerne om nætterne Txt     
         


Indspillet i Feedback Studiet Århus 2002
Produceret af Jan Sivertsen og Gnags
Mixet af Jørgen Knub
Teknik:Tom R. Andersen og Jonas Friis
Mastered by Jan Eliasson
"Som vinden blæser" - Coproduceret og mixet af Kristian Gislason, Birdland
"Bare det årlige check" - Mixet af Flemming Rasmussen, Sweet Silence Studios

Tekst og Musik af Peter A.G. Nielsen
Copyright SINGSING 2002
Cover: Katrine Nyholm og Morten Schandorff
Fotos: Thomas Nellemand
Styling: Camilla Bruun

Medvirkende:
Peter A.G. Nielsen - Sang, akk. guitar, klaver, keyboard, mellotron
Jacob Riis-Olsen - kor
Mads Michelsen - Trommer, percussion, moog, keyboards, kor
Ivan Sørensen - Hammond, oberheim, moog, mellotron, keyboards
Bastian Sjelberg - Bas, moog, guitar
Mika Vandborg - El. og ak. guitar, dobro, slide

Desuden medvirker:
Jan Sivertsen - Tamburin, percussion, kor
Karen Busck - Kor og adlibs "Som vinden blæser"
Thomas Helmig - Kor og adlibs "Som vinden blæser"
Ena Egelund - Kor "Som vinden blæser"
Morten Eriksen - Keyboard "Som vinden blæser"
Sus Stensig - Kor
Charlotte Skadhauge - Kor
Niels Mathiasen - Saxofon
Terry Tester / Thomas Månsson - Scratch
Stryger-arrangement "Ulykkesfugle" - Ulf Henrik Janson
Strygere indspillet af Stockholm Session Strings

En tak til:
Anders Boll, Karen Boll, Jacob Erland, Jens G, Jens Ove Friis, Heidi Degn, Rasmus Grønbech, Anine, Niels Lindgren og alle på Rock On, Jan Rasmussen, Christian Munk Nielsen, Music Aid, Rock City, Woodstock Guitars, T-rex engineering.

Specielt tak til:
Familie og venner. Ingen nævnt, ingen glemt.

Management: I. C. Tain
Booking: Rock On, Vesterbrogade 26, 2. sal, 1620 København V. Tlf.: 3324 1300 www.rockon.dk


Moonlight
Det er lyden af drabanter og sputnik...planeternes kredsen. En ungdomserindring. Den første klub hed MOONLIGHT. Et jordnært billede af den flyvende svæven, der følger de første kys.
En kærlighedssang, hvor det nære to-somme billede flyttes ud og gøres alment. Kærligheden ligger syg i hver eneste by og venter på besøg.
Velkommen indenfor min ven, "Please open the door slowly"... siger hun så pludselig, frækt.

Udbrændt fakkel
Der er noget sammenbidt over den udbrændte fakkel i rendestenen. Hvorfor brændte den? Spørger den. Og GNAGS lader spørgsmålet hænge flabet i vinden. Den slags spørgsmål rockmusikken altid har været gode til at stille. Og så konklusionen: Lille land må drømme store drømme! GNAGS tænder drømme som sædvanlig på deres egen mærkelige måde. Drømme a´la den guitarsoloen så nænsomt maler...

Solskin i Februar
Klassisk Gnags-slentren. Melodisk reggae som GNAGS selv har opfundet den. En voksen mand leger hellig med sin skygge inde i en graffitti-cirkel på plankeværket. Ren tilstedeværelse, en kærlighedssang om at springe ud, tillidsfuldt i verden. Og så alligevel med denne blues i guitarens tone.

Som vinden blæser
Der er langt imellem, vi hører den slags kærlighedssange. Møgvejr, bussen sprøjter, og når det endelig blir solskin, går det galt alligevel. For sådan er kærlighed, og netop derfor er den så vigtig. Nummeret er blevet spillet meget på danske radiostationer, måske fordi vi her får en kærlighedssang på dansk, som er realistisk, vi kan identificere og med den. Og så til sidst lader GNAGS Thomas Helmig råbe det store banner ud: Kærligheden er helt speciel. Kræver ikke noget til gengæld!

Mesterfotografen
Klassisk GNAGS-rablen. Sangskriveren fra sin udsatte position. Måske et selvportræt af A.G.
Han holder øje med skønheden. Billede for billede. Den lange mand med den lange hund. Hvorfor er det lige den slags billeder, der kildrer i øjnene? Og magiske øjeblikke som der, hvor en mand skraber sorte tangenter i sneen...og en pige danser ind på klaveret. Og så moralen: Man må selv pynte lidt på billederne.

Sådan en helt almindelig dag
Lyden af tavs kø i supermarkedet. Der er noget enerverende ved udtrykket. Lyden af dåser på hylder og blinkende neonrør. En lille dreng gør nar ad alle disse bekymrede hængemuler, i køen. En fyr har malet et billede af drengen, der gør nar. Vi sidder selv og kikker på maleriet: Lissom så
levende... Hvor ser vi døde ud. Men så fortabte er vi nu heller ikke. For ingen er den samme i morgen som i dag, gudskelov da. Det er det dynamiske menneske GNAGS synger om. Forandringens mulighed.

Ulykkesfugle
GNAGS for første gang med rigtige strygere. En kvinde modellerer fugle af ler. Tryller dem tyndere og tyndere. Men netop som hun drømmer, fuglen flyver, falder den sammen med et suk.
Det er i denne udsathed, vi bliver levende. Og så opfører de ellers en ballet alle disse fugle på krykker, med halve vinger, buler og bind for øjnene.

Bare det årlige check
Tidskommentar. Klassisk GNAGS-langrock. Så mange mister gejsten og gnisten i skuffelse over... Ja...hvad i grunden? Hvem har lovet os mere end det, vi har fået? Forkælede danskere, så fortrædelige og utilfredse. Ta´ jer sammen.

Kys mig
Noget så sjældent som en blues fra GNAGS. Om kyssets magiske virkning. Der er så mange sprog at være blind og døv på. GNAGS bliver ved med at synge til alle os berørings-angste, kejtede, tillidstomme nordboere. En hyldest til kysset og kærlighedens forvandlende kræfter. Aldrig har A.G. sunget så bluesy. Synger han om sig selv ?

Selvopfyldte profetier (Vilde kaniner 2002)
Få bands har historie og frækhed nok til at trække på egen historien. De vilde kaniner trækkes op af hatten endnu engang for at gøre opmærksom på noget centralt efter 11.september: Verden er fuld af selvopfyldte profetier. Vi skaber selv vores monstre. Og de vender tilbage, når vi først har skabt dem. Det dæmoniske er inden i os. Og du er ikke en vild kanin før du tør erkende det.

Gyngernes sang
Vi er på en legeplads i en storby. Erfaringen fra gyngerne og kærligheden smelter sammen.
Det går op det går ned
Sådan er kærlighed
lokker med latter og vildt overmod
indtil du dratter i grus fuld af gråd
Keyboard-riffet er lavet over de fire toner, gyngerne knirkede, en tidlig forårsdag i N.Y

Svanedun i sneen
Helt traditionel rockballade. Om fortravlet-hedens pris. Alt det vi mister i farten, som kan være så svært at få øje på. Svanedun i sneen. Det varme og det kolde camoufleret i hinanden. Det er som om sangens helt traditionelle udformning, gør den næsten endnu mere insisterende.

Stjernerne om nætterne
Den store finale. Summa summarum, for hvert eneste møde rummer sin afsked. Skønhedspletterne, det er alt det inde imellem de rene modsætninger, det rene mørke, det rene lys, skønhedspletterne er indimellem, lissom stjernerne. Tilværelsen er dobbelt. Rummer det bedste og det værste. Sandheden må fattes inde imellem disse modsætninger. Der er intet i verden så stille som sne, kommer sneskovlen brølende. Skvulpende stor reggae, hvor discokuglen fra indledningssangen Moonlight pludselig får helt ny betydning.